خطخطی

ای که از کوچه معشوقه ما میگذری! برحذر باش که سر میشکند دیوارش

خطخطی

ای که از کوچه معشوقه ما میگذری! برحذر باش که سر میشکند دیوارش

ایکاش آستان قدس رضوی، از این پس هیئت امنایی اداره شود

ایکاش آستان قدس رضوی، از این پس هیئت امنایی اداره شود
*نگاشته احمد حاشیه ساز

آیت الله واعظ طبسی بالاخره دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. ایشان به مانند همه انسانهای دیگر در یوم الحساب به کارنامه عملش زسیدگی خواهد شد، اعمالی که بخش مهمی از آن را -به زعم ما زمینیان- اداره بیش از سی ساله آستان قدس رضوی با همه مایملک آن در بر می گیرد. البته همچنان جای شگفتی و تاسف باقی است که چرا حسابرسی از اداره یک سازمان -هر چند مقدس- باید به یوم الحساب حواله شود؟ و از کجا زمینیان و اهل محاسبات دنیا را نباید یارای ورود به سیاهه عمل اجتماعی یک فرد باشد؟

با این همه، گذشته ها گذشته؛ هر چند که از میان اسناد و شواهد می توان به داوری عملکرد یک فرد نشست و عبرت گرفت.

سخن ما این است حداقل در دنیای امروز، دیگر نباید کسی را -حتی شایسته ترین را- مادام العمر به کاری از سنخ مدیریت و اجرا برگماشت. یک انسان هر قدر هم که هنر و درایت و دانش داشته باشد، در عرض یک دوره مثلا 10 ساله، آنچه در چنته داشته را رو کرده و برای این سازمان خاص، به انجام رسانده است. او علاوه بر اینکه انبان ایده هایش ته کشیده، دچار روزمرگی و کسالت در مدیریت نیز می شود.
اینجاست که در یک سامانه خوش فکر، برای استفاده دیرپاتر از موهبت این مدیر قابل، او را به یک سازمان دیگر می فرستند تا هنر و درایت و دانش غنی شده با تجربه قبلی را در سازمانی جدید به منصه ظهور برسانند.

البته همه این فرضیات و توصیه ها، در خصوص حیطه های اجرایی و مدیریتی مصداق دارد؛ و الا اگر قرار است فردی در یک مکان مقدس اقامه نماز کند یا دعا و روضه بخواند؛ جابجا کردن دوره ای او فایده چندانی در بر ندارد.

اما آستان قدس رضوی، تنها یک مکان مقدس نیست؛ بلکه یک کارتل بزرگ اقتصادی با انواع مواهب اجتماعی و حیثیتی را در اختیار دارد. اداره درست و شفاف این سازمان مقدس و همگانی، با منطق مدیریتی آل سعود ممکن نیست؛ منطقی که در آن هر فرد منصبی را تملک کرده و مادام که حضرت عزراییل به سراغش نیامده آن را از دست فرونمی گذارد.

اکنون باید به منطق مدیریتی جدید سر تسلیم فرود آورد، و اگر قرار است برای آستان قدس تولیتی نصب شود یا باید این فرد برای یک دوره محدود منصوب گردد؛ و یا در غیر این صورت کار اداره سازمان از وی سلب و در حدود صلاحیت هیئت امنایی چندنفره و گردشی نهاده شود. تنها در این حالت است که می توان امیدوار به شفافیت و اداره بهینه این سازمان عظیم چندمنظوره بود.
۱۳۹۴/۱۲/۱۷

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.