خطخطی

ای که از کوچه معشوقه ما میگذری! برحذر باش که سر میشکند دیوارش

خطخطی

ای که از کوچه معشوقه ما میگذری! برحذر باش که سر میشکند دیوارش

تصویب 20 دقیقه ای برجام را با مصوبات هیئت دولت مقایسه می کنید؟

تصویب 20 دقیقه ای برجام را با مصوبات هیئت دولت مقایسه می کنید؟

آقای علی لاریجانی در توجیه تصویب 20 دقیقه ای معاهده ننگین و خانمان برانداز برجام در مجلس گفته است که دولت قبل در مدت زمانی کمتر چندین مصوبه می داشت!

این مغالطه ای آشکار است، چرا که اولا مصوبات دولت از سنخ برجام نبود، مثلا اختصاص بودجه به پروژه هایی بود که بر سر اصل آنها حرف و حدیثی در میان نبود و اتفاقا مسئولان آن بخش و پروژه ماهها و سالها در پی آن مقصود بودند.

ثانیا ماهیت مجلس و هیئت دولت تفاوت بنیادین دارد. تمامی اعضای دولت منصوب رییس جمهور و معتمد مجلس اند و با یک حکم رییس جمهور می توانند از کار برکنار شد. در حالی که نمایندگی مجلس قائم به شخص است که مشروعیت آنها از طرف رای دهندگان اعطا گردیده است. رییس مجلس، نماینده ای است همسان دیگر نمایندگان و حق و کارکردی جز اداره جلسه بر عهده ندارد. او نمی تواند نمایندگان را برکنار کند و به جای آنها اظهار نظر کند. به همین دلیل است که مجلس بر خلاف هیئت دولت، محل ارائه و تضارب آرا و نظریات گوناگون می شود و مذاکرات آن باید برای اطلاع ملت، از رادیو به صورت زنده پخش گردد.


ایراد آقای لاریجانی در همین جاست که تصور می کند مجلس پادگان است و او فرمانده، و منویات شخص او که "یک" نماینده بیش نیست باید بر کرسی نشیند. این دیدگاه و تفکر بر خلاف اصول بدیهی و متعارف دموکراسی نمایندگی است و حضور چنین تفکری در رأس مجلس، نتیجه ای جز ملغی الأثر شدن اصل مجلس در پی ندارد.
۱۳۹۴/۱۲/۱


https://telegram.me/hashiesaz/85

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.